Podsvícení podvozku. Zakázaný tuning, kterého se řidiči nechtějí vzdát

Koupit si automobil je krásná věc, ale pořídit si takový, který bude ještě odlišný od všech ostatních a na silnici se tedy neztratí, to je věc druhá. A zatímco někteří lidé se spokojí s průměrností, jiní musí mít něco výjimečného, co jen tak někdo nemá. Proto kývnou na tuning, konkrétně k podsvícení podvozku. Na rozdíl od pestré barevnosti nebo křídel vzadu na autě však mluvíme o zakázané úpravě.  

Vozidlo je možné vyšperkovat mnoha způsoby 

Rozhodli jste se pro změnu exteriéru vašeho vozidla? Tuning se nabízí jako ideální řešení situace. Jak ale bylo zmíněno, existují povolené úpravy a úpravy nepovolené. Zatímco změna barvy nebo zatmavení oken vzadu u spolujezdců je povoleno, podsvícení podvozku nikoliv (i když právě tato úprava vypadá naprosto světově).  

V posledních měsících roste počet řidičů, kteří přesně po tomto prahnou. Patří do skupiny milovníků sportovních vozidel. A v tomto světě platí, že co vůz, to s LED nasvícením. I když se zdá být tento tuning povolen, ve skutečnosti LED zářivky nebo NEON osvětlení na podvozku nemá, co dělat.  

Pokuta až několik tisíc korun 

Ano, můžete pokoušet své štěstí a investovat do úpravy, která je dle stanov tabu. V případě nachytání policejní hlídkou vám ale na bedra doputuje pokuta, jež se rovná až dvěma tisícům korun. Člověk si jistě říká, že dva tisíce korun nejsou ničím velkým. Když se ale k tomu přidá i možnost vyhození z STK kontroly, najednou má nejeden řidič nahnáno. 

Podsvícení podvozku totiž okem profesionála jen tak neprojde. Platí, že veškeré díly, které se na automobil přidají, musí být homologovány. A to neonové osvětlení zkrátka nesplňuje. Neprošlo totiž atestem a homologací v Evropské unii.  

Regulování zevnitř vozu jako východisko ze situace? 

To bychom ale nebyli Čechy, kdybychom nenašli nějaké východisko ze situace. Podle všeho by nemělo být problémem, pokud budeme regulovat neony zevnitř vozu. Čili že je vždycky při jízdě nebo stání vypneme. V takovém případě by se nemělo říct ani půl slova. Bohužel se ale dostáváme k domněnce, že bychom v takovém případě neony v autě vlastně vůbec nepotřebovali.  

Neony jako zbytečná investice 

A tím se tedy dostáváme opět ke stejnému závěru, a sice že podsvícení vozidla je zkrátka marná investice. Raději zainvestujte do doplňků, které na voze mít můžete.  

Co je však pro mnohé otázkou je, proč jsou neony vlastně zakázány. Vždyť okolní řidiče určitě neoslňují, říkáte si. Ono ale ve skutečnosti není nikde stanoveno nebo řečeno, jestli oslňují či neoslňují, zákon v tomto ohledu mluví velice nejasně. Říká ale, že jediné povolené osvětlení je bílé nebo žluté dopředu, červené pak dozadu. Žluté na blinkry a bílé při couvání.  

Dostáváme se tedy na takovou křižovatku. Platí, že pokud jsou barvy stanoveny, je těžké najít legální cestu, jak dostat na jiná místa vozu barvy další. Policisté k tomuto přistupují s jasným stanoviskem, a sice že další barvy jsou nelegální a navíc. 

Zákaz tuningu po celém Česku? 

Nejen podsvícení je nelegálním tuningem, respektive úpravou vozidla. Česká republika k tomuto přistupuje poměrně striktně. Naše zákony říkají, že tuning je zakázaný. Tedy jsou zakázány jakékoli úpravy na voze, které nejsou schválené a ani testované. Pokud dojde k nějaké úpravě na vozidle, musí být schváleny příslušnou stanicí technické kontroly.  

Bohužel toto svolení není snadné získat. Hodí se mít kontakty mezi mechaniky a kontrolory, jinak je opravdu jen minimální pravděpodobnost, že daný souhlas získáte. Pokud budete jezdit na silniční komunikaci s neschválenými úpravami, hrozí nemalé pokuty dosahující několika tisíců korun.